Reizigers worden door uiteenlopende redenen steeds vaker geconfronteerd met geannuleerde vluchten en vakanties. Als reiziger heeft u natuurlijk wel rechten als uw vlucht wordt geannuleerd. “De luchtvaartmaatschappij moet hulp bieden, wanneer uw vlucht is geannuleerd. Dat doet de maatschappij door u twee opties te geven: een alternatieve vlucht naar uw eindbestemming aanbieden of door uw vliegticket terug te betalen. Het maakt bij een annulering niet uit wat de reden is”. Aldus rechtsbijstandverzekeraar ARAG.
Als een vlucht via een reisbureau wordt geboekt, wordt de vergoeding voor de geannuleerde vlucht door de luchtvaartmaatschappij in de regel betaald aan het reisbureau. Maar wat nu als het reisbureau failliet gaat? Dat overkwam duizenden reizigers die in 2020 hun reis via D-reizen hadden geboekt. Lange tijd zag het ernaar uit dat zij door het failissement van D-reizen naar hun geld konden fluiten.
Rechtsbijstandverzekeraar ARAG heeft veel van deze gedupeerden als klant en spande met succes een rechtszaak aan. Dankzij de uitspraak van de rechter moet de luchtvaartmaatschappij het geld voor de geannuleerde tickets nog een keer direct aan gedupeerde klanten terugbetalen. Dit ondanks dat er ook al aan D-Reizen was betaald. Een flinke strop dus voor de luchtvaartmaatschappijen, maar voor de gedupeerden een welkome vergoeding.